-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:11615 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

حكم موسيقي از نظر مراجع و علّت تحريم آن و اثرات گوش دادن به آن چيست؟

بر اساس نظريه اكثر مراجع فعلي موسيقي بر دو قسم است:

1 ـ موسيقي مطرب و مناسب با مجالس لهو و لعب و عياشي.

2 ـ موسيقي غير مطرب و معمولي كه انسان را به هيجان شهوي وادار نميكند .

تمامي فقهاي عظام قسم اول را حرام ميدانند؛ هم نواختن آن و هم يادگيري و ياد دادن آن و هم گوش كردنبه آن را، ولي قسم دوم را حرام نميدانند، مگر آيات عظام: گلپايگاني (ره) و صافي گلپايگاني (دام عزه).

علّت تحريم موسيقي قسم اوّل واضح است، زيرا موسيقيهاي شهوت زا انسان را به لهو و لعب و عيّاشي و بي و بند و باري سوق ميدهد و باعث تزلزل اعتقادات مذهبي و لاقيدي ميشود. لذا در روايات آمده: موسيقيموجب نفاق است.

از رسول گرامي اسلامي نقل شده: سه چيز قلب انسان را پر قساوت ميگرداند: شنيدن و گوش دادن به صداها و گفتارهاي لهو؛ دنبال صيد رفتن براي خوشگذراني؛ به دربار شاهان رفت و آمد كردن.(1) باز فرمود: چهار چيز قلب را فاسد ميكند و موجب نفاق قلبي ميشود: گوش دادن به لهويات، فحّاشيكردن، به دربار سلاطين رفت و آمد كردن و دنبال صيد رفتن.(2)

امام صادق(ع) فرمود: زن آوازه خوان (مغنيّه) ملعون است و هركس او را به منزل دعوت كند و به او پول بدهد، ملعون است.(3)

علي(ع) فرمود: پولي كه به آوازه خوان هرزه داده ميشود، حرام است.(4)

يكي از اصحاب رسول خدا از جايي عبور ميكرد. صداي موسيقي شنيد. انگشتهايش را در گوشش كرد تا صدا را نشنود و سپس گفت: با پيامبر از جايي ميگذشتيم كه اين چنين بود. پيامبر با دستهايش گوشش را گرفت تا صدا را نشنود.(5)

باز رسول الله فرمود: غنا و آوازهاي لهوي (ترانه) باعث نفاق در قلب ميشود.(6) باز فرمود: از شنيدن چنگ و غنا دوري كنيد. آنها در قلب شما نفاق ايجاد ميكند(7)؛ يعني كم كم طوري ميشويد كه ظاهراً مسلمانهستيد، ولي در عمل و كردار اسلام را قبول نداريد.

آثار بد موسيقي بر فرد و جامعه:

1ـاعتياد به موسيقي: يكي از آثار سوء موسيقي اين است كه نوازنده يا شنونده را معتاد ميكند و اين اعتياد عواقب بدي به دنبال دارد.

2ـ سر و صداي زياد براي دستگاه شنوايي زيان آور است.

3ـ تأثير سر و صداي زياد بر روح و روان انسان نيز يكي از آثار بد موسيقي قلمداد ميشود.

سر و صداي زياد حساسيت را نسبت به حمله ويروسها زياد ميكند و ناراحتيها كليوي، زخم معده و فساد دندانها از آثار بد سر و صدا محسوب ميشود.(8)

4ـ تأثير موسيقي بر معده: براساس آزمايشهايي كه پرفسور لودويگ دوملينگ درباره موسيقيهاي شبكوتاه، موزارت، سمفوني، سرنوشت بتهون، موزيك بيت، آوازهاي پاپ يعني موزيك مدرن نسل جوان انجامداده و آزمايشهاي مكررّ انجام گرفته، ترشح عصاره گوارشي معده و اسيد كلريدريك در كساني كه به موزيك پاپ گوش كرده بودند، پيش از سائرين تقليل و كاهش يافته بود.(9)

5ـ تأثير منفي موسيقي در عمر در بررسيهايي كه محققّان كردهاند، از بين 46 نفر موسيقيدان و نوازندگان ايتاليايي، فرانسوي، انگليسي، آلماني و غيره، متوسط عمر آنان 47 سال بوده است.

بنابراين موسيقي مخصوصاً موسيقيهاي هيجان آور باعث بروز مفاسدي در افراد و جامعه ميشود كه قابلچشمپوشي نيست و زمينهساز مفاسدي از قبيل فسادهاي اخلاقي، بزهكاري، لااباليگري، شهوت رانيهاي مضرّ مانند استمنا و همجنس بازي ميشود. لذا اگر مختصر نفعي داشته باشد، بايد به خاطر مضارّ عمدهاش از آنچشم پوشي كرد.

پي نوشت ها:

1. ميزان الحكمه، عنوان 3122.

2. ميزان الحكمه، عنوان 3122.

3. همان، عنوان 3123.

4. همان.

5. همان، عنوان 3121.

6. همان، عنوان 3121.

7. همان، عنوان 3121.

8. اولين دانشگاه و آخرين پيامبر، ج 15، ص 161، با تلخيص.

9. همان، ص 185 به بعد با تلخيص.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.